Arches Nat. Park

12 juli 2013 - Arches National Park, Utah, Verenigde Staten

Hallo volgers

Goedemorgen allemaal. We hebben lekker geslapen vannacht. Alle ramen open en genoeg koude frisse lucht.

Vandaag zouden we door Arches rijden maar de plannen zijn veranderd. We gaan eerst naar Death horse Point toe want dat is maar 31 km hier vandaan. Het was een geweldig gezicht weer daar op het hoogste punt met onder ons de Colorado River. In het vallei is ook een zoutwinning. Er bevinden zich 2 bassins. In de ene komt regenwater en dat zakt naar beneden en in de andere bassin komt het water weer naar boven toe. In de bodem gaat het door een zoutlaag heen en zo komt het zout met het water naar boven. Door de droge woestijn lucht en de vele zonnige dagen is de productie groot. 20te schrappers, geleid door lasers, oogsten het droge zout. Een lokaal bedrijf maakt van dit geconcentreerde product plantenmest van.

Geschiedenis les 8.

Onderin het vallei stroomt de Colorado rivier. Waar wij stonden om de foto's te maken en dan 2000 ft onder ons. Er is 10 tot 15 miljoen jaar over heen gegaan om deze vorm zo te krijgen. Het water uit deze rivier begint in de Rocky Mountains Colorado in de winter. De rivier is 1.450 mile lang en stroomt door Utah en Arizona en mond uit in de sea of Cortez. In 1869, een een armige burguroorlog veteraan, John Wesley Powell, leidde de eerste succesvolle expeditie over de ongetemde Colorado rivier. Later door moderne technologie is het gelukt om sommige delen af te dammen om de steden in de woestijn te voorzien van water.

Einde geschiedenis les 8.

Nadat we uit Death horse Point vertrokken, zijn we Arches park weer ingegaan. Daar hebben we bijna alle uitkijk punten gezien. De hebben heel veel rotsformaties gezien en ook heel wat zwevende stenen. We hebben door windows gekeken en genoten van het uitzicht. Windows zijn van die hele grote bogen die tussen bergen in staan en door de erosie, ijs en wind gevormd zijn. We zijn naar een zo'n gevormde arch gewandeld. We hebben hem geklommen en van onderen gefotografeerd. Ik hoop dat jullie het mooi vinden. We hebben ook een hele oude farm bezocht. Je raad het al daar komt de volgende les.

Geschiedenis les 9.

John Wesley Wolfe settelde zich in het jaar 1895 in dit gebied samen met zijn oudste zoon Fred. Een vervelende beenwond die hij had opgelopen in de burgeroorlog deed hem verhuizen vanuit Ohio op zoek naar een droger klimaat. Hij koos voor dit gebied met een stuk land van 100 acres bij Salt Wash vanwege het water en groene vlaktes voor zijn vee. De Wolfes bouwde een eenkamer woning, een afzetting voor zijn vee en een smalle dam over de Salt Wash. Ze woonde daar ongeveer 10 jaar helemaal alleen op hun afgelegen ranch. In 1906 kwam John's dochter Flora Stanley, haar man en kinderen ook op de ranch wonen. Geschokt door de leefomstandigheden beval zij haar vader een ander huis te maken met een houten vloer. Dat huis staat er nog steeds. De familie verbleef daar nog een paar jaar en in 1910 verhuisde ze allemaal terug naar Etna, Ohio. John Wolfe stierf op 22 oktober 1913 op vierentachtig jarige leeftijd. Het is nu een bezienswaardigheid geworden.

Einde geschiedenis les 9.

Het is nu 8 uur en we zitten weer uit te buiken. Job heeft dit keer op de barbecue kip kerrie gemaakt. Was lekker joh Ronald. Er vliegt af en toe een vleermuisje over ons hoofdjes heen. Best een leuk gezicht zolang hij maar blijft vliegen. Het begint langzaam donker te worden. Morgen gaan we nog even naar Devils Garden uitkijkpunt en dan rijden we naar Moab. Drinken inslaan en dan naar KOA campground net buiten Moab. Dus ik hoef morgen niet zoveel te rijden. Welterusten allemaal voor straks.