Page - Grand Canyon

16 juli 2013 - Grand Canyon South Rim, Arizona, Verenigde Staten

Hallo volgers

Goedemorgen iedereen. Vandaag is Ramon jarig. Gefeliciteerd zwagertje.

Het is 8 uur en we gaan zo rijden richting de Glen Canyon Dam. Daar gaan we even rondkijken. Jee dat was best wel hoog vanaf de brug waar we op stonden. De ene kant water (meestal, het is een dam) en aan de andere kant ineens een meter of honderd naar beneden met een kleine Colorado rivier.

We zijn daarna gaan rijden richting de Horseshoe bend om die te bekijken en te bewonderen. Het moet mooi zijn. Nee dat was mooi om te zien. We moesten er wel weer een stukje voor afdalen maar het was de moeite waard. Daarna weer klimmen naar boven. Dit is de tweede ochtend wandeling die Job ons trakteerde. Nu richting de Grand Canyon. Dus dat word een paar uurtje rijden. We hebben nog geen zonnetje gezien. Het is lekker buiten. We hopen toch wel een beetje erop als we onderweg zijn. De weg 89 naar het zuiden is in de winter ingestort dus moesten we een stukje omrijden. Nou alles is groot in de USA dus dat stukje was 100 km. Ach is toch niks.

Onderweg in Cameron kwamen we ineens een bekende tegen. We hebben hem even bezocht en gelijk ook maar wat besteld. KFC op zijn indiaans. Dus jullie weten wel wat we eten vanavond. Het is best rot voor die mensen hier of wij worden afgelegd in Nederland. Ik heb normaal in NL 30 stuks hot wings en 2 twisters en dan ben ik rond de 35 euro kwijt. Nu 40 hot wings en 1 twister met wedges en ik betaal 24 dollar. Nou zeg het maar.

Na Cameron zijn we nog een half uur doorgereden en vlak voor het Grand Canyon Park gestopt. Daar zijn 20 hot wings verdwenen in onze magen. In de verte naderde onweer. Trouwens overal waar we om ons heen keken waren er donkere wolken met daaruit heel veel regen. We zijn letterlijk overal tussendoor gereden. We hebben alleen de druppels van ver gezien. Na we gegeten hadden zijn we het Nationale Park ingereden. Af en toe gestopt om foto's en filmpjes te maken. We zijn op goed geluk naar Grand Canyon village gereden voor een plek op de campground. Laten we daar aankomen en te horen krijgen dat er nog een plek vrij is. Gelukkig anders hadden we weer door moeten rijden. We hebben de plek bekeken en zijn weer naar viewpoints gereden voor nog meer foto's en filmpjes te maken. Nog geen uur geleden hebben we dan toch regen over ons heen gekregen. We waren aan het shoppen en toen we buiten kwamen was het nat. Nu staan we weer helemaal aangesloten op onze plek. De campground is niks bijzonders maar we slapen alleen hier en zijn weer weg. Het is nu vijf over zes en Mike ligt weer op bed een spelletje te spelen. Job zit alles goed te keuren wat ik vertel dat ik schrijf en ja ik ben jullie weer op de hoogte aan het brengen.

Geschiedenis les 11.

Mensen door de jaren heen in Grand Canyon. Wat men aan attributen heeft gevonden heeft men van alles af kunnen leiden.

12.000 jaar geleden Paleo indianen.

9.000 jaar gelden Archaïsch indianen.

1300 - 1500. Voorouders van Hualapai en Navajo indianen.

1540. Hopis gids leidde de Spaanse ontdekkingsreizigers door de South Rim van de canyon.

1869. John Wesley Powell leidde een expeditie door de Grand Canyon heen.

1901. Treinbanen kwamen tot aan de South Rim en brachten toeristen.

1908. President Theodore Roosevelt kwam naar het Grand Canyon national Monument.

1919. Het park word tot Grand canyon National Park gedoopt.

Einde geschiedenis les 11.

Nou deze was kort. Nu gaan we eten. Althans Mike en Job eten al. Ja de hot wings en ik ga lekker een biefstukje bakken. Tot zo.

Zo dat zit ook weer binnen. Was best lekker die biefstuk. Job en ik gaan Big City spelen op de IPad en Mike ligt op bed. Daarna lekker slapen. Welterusten en tot morgen.