Kingman - Lake Mead

21 juli 2013 - Overton, Verenigde Staten

Hallo volgers

Goedemorgen. Ik heb klachten gehad vanwege het feit dat de geschiedenis lessen er niet meer zijn. Ik ga mijn best doen vandaag. Ik denk dat het over de Hooverdam gaat. Ik ga mijn best doen.

We gaan zo rijden en ik verheug me er nu al op. Ik heb twee dagen niet gereden dus heb er weer zin in. Na een aantal kilometers gereden te hebben zijn we dan aangekomen in de buurt van de Hooverdam. Voordat je bij de dam bent moet iedereen stoppen. Alle voertuigen worden streng gecontroleerd. Ik stopte de camper en ik werd gesommeerd om uit te stappen. Ik moest de bagageruimte opmaken en de ruimte waar de propaantank zit. In de tussentijd werd Job gesommeerd om de camper open te maken. Toen hij dat gedaan had werd hij gelijk gesommeerd om te gaan zitten. De security liep naar de douchedeur van de camper en klopte netjes voordat hij hem open deed. Alles was in orde en we mochten doorrijden. Het regende heel zachtjes en ik vroeg aan de goede man of hij dat weer besteld had. Hij vertelde ons dat hun er erg blij mee waren. hij vertelde ook dat gisteravond het gespookt had boven Las Vegas. 700 inslagen op de grond in een uur tijd. Die onweersbui hadden wij de avond ervoor ook gehad. Job heeft staan filmen en hij heeft een paar van die bliksems kunnen filmen. Het leek wel oorlog verderop. Wij hebben dit nog niet eerder meegemaakt. Na dit gesprek hebben we weer gas gegeven richting de Hooverdam.

Het is best wel druk hier en de camper kunnen we alleen parkeren op de hoogste parkeerplaats. Dus dat wordt weer een stevige wandeling. Het is de moeite waard hoop ik.

Nou we hebben gewandeld en het was de moeite waard. Van buiten lijkt het op een stuk muur tussen twee bergen in maar vanbinnen is het wel erg groot en indrukwekkend. Eerst kregen we een film te zien hoe de dam gebouwd was. deze duurde 10 minuten. ik heb hem opgenomen op mijn Ipad. Er zijn twee kanten van de dam. De Arizona- en Nevada kant. Aan de kant van Nevada hebt je een power plant tour. Die hebben we ook gedaan. Met de lift naar beneden. Dat is net zo diep als 57 verdiepingen. Beneden aangekomen kom je de lift uit en ga je door een gang waar de arbeiders van toen ook liepen en kom je in een soort kamer terecht. Daar zie je de pijp die daar is aangelegd voor de water toevoer naar de turbines. We hebben ook de kamer gezien een etage hoger waar de turbines staan. Er staan er aan elke kant 9. Een zo'n turbine maakt per uur 130 megawatt. 1 megawatt staat voor 1.000.000 watts. Kan je na gaan hoeveel dat is elke dag en dat 9 maal per kant. Heel wat stroom dus. Daar kan heel Nederland van profiteren. Aan het einde van de tour kregen we ook te horen dat er sinds 1937 al 700 miljoen bezoekers zijn geweest. Daar komt hij Cisca. De geschiedenis les.

Geschiedenis les 12.

1921 kwam het plan om er een dam te maken vanwege het feit dat het water gecontroleerd kon worden en iedereen er baat bij had.

1922 was het jaar dat de staten die er baat bij hadden eerlijk alles kon verdelen. Die staten zijn. Arizona, Nevada, Utah, Californië, Colorado, Wyoming en New Mexico. In november werd er getekend voor het plan.

1928 werd het Boulder canyon Project act door het congres goedgekeurd om de Hooverdam te bouwen.

1931 begon men met het bouwen van de dam en het laatste beton werd gegoten in 1935.

De dam werd door de contractor Six Companies inc. twee jaar eerder afgeleverd. Eerder dan men het gedacht. En alles was netjes binnen het budget gebleven. Er werd 24 uur per dag, zeven dagen in de week doorgewerkt. De werkomstandigheden waren heel erg zwaar. De Hooverdam was voor zijn tijd de grootste dam die ooit gebouwd werd. En het is nog steeds de grootste dam ter wereld. Het is uitgeroepen tot National Historic Landmark, a National Historic Civil engineering Landmark en een van de America's Seven modern Civil Engineering wonders. President Franklin D. Roosevelt opende de dam in september 1935. De powerplant vleugels werden in oktober 1936 in gebruik genomen. De laatste turbine werd in 1961 operationeel. Het Hooverdam reservoir, Lake Mead, is de grootste door mensen gemaakte reservoir. Het meer kan 28.5 miljoen acre-feet ( 9.2 trillion gallons) water bevatten. 1 acre-feet staat voor de grootte van een voetbalveld en 1 foot diep. De Hooverdam is vernoemd naar de 31ste president van Amerika Herbert Hoover. De plant wordt in zijn geheel gefinancierd door zichzelf. Door het verkopen van stroom en de tours. Het is meer dan een dam, de Hooverdam. Het zorgt ook voor irrigatie van de akkers. Water voor de steden zoals Las Vegas, Los Angeles, San Diego en meer zuid westerse steden. Stroom voor geheel Arizona, Nevada en Californië. Recreatie en verschillend wild leven. De Hooverdam is ook als decor gebruikt in verschillende films. De laatste was de film Transformers.

Einde geschiedenis les 12.

We hebben ook nog een graf gezien van een hond. Deze hond was gevonden als puppy door de damwerkers en het beestje werd door hun verzorgd. Elke dag was hij te vinden op de werkvloer. Het beestje is tragisch aan zijn einde gekomen. Hij lag te slapen onder een truck en deze heeft hem overreden. De chauffeur had niet gezien dat hij eronder lag. Hij stierf op 21 februari 1941 en het graf werd dezelfde dag nog gegraven voor hem.

Na een indrukwekkende tour zijn we terug gewandeld richting de camper. Bij de camper hebben we wat gedronken en bijgekomen van de wandeling naar boven. Daarna zijn we terug gereden over de Hooverdam richting Lake Mead. Daar aangekomen zijn we doorgereden naar Callville Bay voor een campground. Nou dat was niks dus wij 12 Miles terug richting de Las Vegas Bay. Daar zijn we niet eens aangekomen want we zagen al dat het niks zou worden. Dus wij nog 8 Miles verder terug. We staan nu bij Boulder beach op een campground. Dit is bijna in de achtertuin van Las Vegas. Dat ligt hier ongeveer 20 miles vandaan. Bij de foto's zit er een met het uitzicht wat we hebben. We staan namelijk aan de rand van de campground met uitzicht op het meer. Ik wil jullie niet jaloers maken maar de Brielse meer is er niks bij. Wij genieten nu echt van de laatste vier dagen in de camper.

Morgen gaan we met camper en al naar het strand. Hoe dat is gegaan zal ik jullie morgen laten weten. Nou we gaan nu nog even genieten van het uitzicht en dan douchen en naar bedje toe. Morgen vroeg op en richting strand. Weltrusten en morgen weer gezond op.